Tuesday, April 24, 2012

BIG SIRI 5/2012

Alhamdulillah...selesai sudah aku menjalani BIG selama 4 hari 3 malam...BIG?? mesti orang2 yang bukan dari golongan Maktab tak berapa faham kan..kan..hee~ BIG tu sebenarnya ringkasan daripada Bina Insan Guru...ianya sejenis program untuk bakal-bakal guru yang lahirnya dari IPG = Insitut Pendidikan Guru...haaa, siapa2 budak maktab tu tahu la camna rasanya kan..kan...serius penat owwhhh!! tido tu bleh bilang ja berapa jam..paling sekejap 1 jam or paling lama pun 2 jam (itupun last day)...paling tragis budak biro makanan...tak tido langsung pun ada...kesian...tapi semua tu bukan sebab nak mendera ke apa...tapi sebenarnya nak menguji ketahan fizikal dan mental kami bakal-bakal guru...

bak kata pensyarah aku sorang ni, kalau setakat kuat fizikal tapi mental lemah takda gunanya...sebab masa akan datang nanti kami akan diuji dengan pelbagai perkara mulai dari kerenah anak-anak murid, rakan sekerja, guru besar, tugas-tugas tambahan yang lain dan macam-macam lagi...kalau tak dapat bertahan, habislah anak-anak bangsa kita nanti...right? hehe..pandai ja aku berkata2 macam la tough sangat..haha..ok2, apakata kita teruskan dengan kisah aku menjalani aktivti BIG...kami pi Pulau Tuba, Langkawi...nama cam dashyat je kan..haha.tapi kawasan perkhemahan kami tu boleh tahan la..tak la hodoh macam kena tuba...
ni gambarnya---

ni Jeti Pulau Tuba, Langkawi


yang ni pandangan dari arah laut..belakang pokok kelapa tu motel...yang ada gambar orang tu,nampak? haa,kat tepinya pulak di sebelah kiri macam rumah warna kuning tu ialah dewan...
* sila abaikan tarikh tu ye sebab ini diambil dari Pak Cik Google..sekian~


yang ni pulak pandangan dari motel ke arah laut...nice kan ^^,

haaa,tempatnya tu takla besar mana kan...tapi boleh tahan la...pasir lembut situ..kecuali time air surut,memang la tak cantik sebab lumpoq penuh kat depan bangku2 kayu tu...hehe...tapak pekhemahan kami betul2 depan motel tu tapi ada la tinggal space untuk tempat kami berkumpul...ruang tu lah dijadikan tempat berkumpul pagi2 untuk nyanyi lagu, senamrobik, makan, dengar taklimat aktiviti, persembahan kebudayaan dan jugak LDK (latihan dalam kumpulan)...

haaa, apa je yang kitorang buat selama 4 hari 3  malam tu?? ok2, meh nak cite..
1st day- bertolak ke Pulau Tuba la kan...xsangka perjalanan kami terganggu sikit dengan pengendalian feri yang tak berapa ok masa tu...mulanya kami terpaksa turunkan barang2 sebab katanya kena tukar feri dari langkawi ke Tuba...tak pasal2 elok dah habis bawak keluar barang, dah kata naik feri yang sama pulak...adoi laa...angkut la balik barang2 bawak masuk feri...lihat foto di bawah...itulah buktinya ..

 geng lelaki la yang kesian...yang berat2 memang depa la kena angkat...
xpe, mane tahu tetiba ada six pack lepas angkat barang2..haha *xde maknenye

nampak tu beg berlambak! bayangkan la participants semua 70 orang...sorang maksimum 3 beg..darab tengok dapat berapa...haa, amek kaw! memang penat kan...

yang girls pun tak terkecuali ok tang angkat2 beg ni...semua pun kena bekerjasama baru la cepat sikit kerja siap kan...hehe

seterusnya bila dah sampai, kitorang pun bertolak ke tapak perkhemahan masing2...3 buah van yang datang amek kami tapi 2 trip jugak la...ye la, ramai kot! nak sumbat barang lagi, orang lagi...maw jadi sardin dengan bau badan yang perghhh! *faham la kot..haha (aku pun sama - masham! haha :D)...dah sampai kena la pasang khemah...yang lelaki masa tu pi solat Jumaat...non-muslim dengan girls kena pasang khemah dan bersiang ikan untuk makan malam....tapi bukan semua la pasang khemah sebab khemah 13 ja...lelaki 6, perempuan 7...kitorang bahagi pulak separuh pasang khemah separuh lagi siang ikan...aku pi bersiang ikan...sebab takda la kena dok tengah panas kan..syiok je bersiang kat dapur ,,redup siap ada kipas..hehehe

ni masa tengah menunggu ketibaan ikan-ikan kembung untuk disiang...nampak tak masing2 ada pisau tu...haa, jaga2!


ni pulak geng2 yang kena pasang khemah...nasib la tak berapa nak panas sangat..tapi berpeluh gak la depa tu...basah gak ketiak kan..opsss! hehe~

2nd day- kami diagih kepada 2 group- A & B....aku group B,kitorang hiking for the second day...kumpulan A pulak berkayak...hiking tu toksah cerita la penat dia...dah la malam sebelumnya hujan, memang licin la bukitnya tu..nama pun Bukit Batu Licin...haha,curam giler! tapi Alhamdulillah, semua orang berjaya daki sampai atas...sembahyang kat atas bukit tu memang gayat..rasa macam nak jatuh gaung je (padahal aku tak solat pun)...maaf ye, aku bendera jepun masa tu...huhu..ruginya tak dapa rasa solat atas bukit curam..bukannya nak buat dah keja camtu...takda keje sangat la kan nak pi panjat bukit semata2 nak rasa camna solat kat atas tu...haha *sewel...group A pulak berkayak mulai dari tapak perkhemahan(bukan la atas pasir tu,camna kayak nak gerak.haha) sampai la ke Pulau Nyior Setali kalau tak silap aku la...boleh tahan jauh jugak la....dari tempat kami bercamping tu memang samar2 je nampak pulau tu...sampi destinasi masing2, apalagi..kena masak la...tapi lauk pauk semua dah ready masak kat dapur oleh kumpulan2 yang dah ditugaskan...kami just masak nasi je, dalam mass tin lagi...manual owh! hu2...

sebelum hiking...muka2 excited! haha..sama la aku pun..

ni dah sampai puncak bukit... pheww! penat bebenor....aku teguk air sampi tak nampak dah camera depan mata...

ni ahli group aku yang cool! sorang tak cukup...pak ketua dok depan sangat tak masuk terus dalam camera...haha...aiseyh,aku tak perasan camera lagi...


ni sebenarnya masa 1st day...ready for water confident! *dalam lumpoq.hu2
sekali lagi aku tak perasan camera..haish,mentang2 rabun

haaa, akhirnya aku nampak jugak camera..sempat gak buat piece! haha...

lagi sekali~~ tak nampak camera gak...melayan letih...peluh toksah kata la..bercerau!!
ni dalam hutan masa tengah berhiking..

ini Adilah dengan Ain...depa dua ni group A...tengah nak bakar ikan kot....

senamrobik tu lupa nak cite...ada 3 kumpulan yang handle untuk 1st, 2nd and 3rd day...yang gambar bawah ni ialah 1st day----

hah! jangan ingat kami ni gila pulak nak senam2 time senja...ini masa awal2 pagi ye..before our breakfast..kul 6.45 taw..

nampak cam err bersemangat ke gitu?? haha...entah la...

3rd day- kami tukar syift plak....group A hking dan group B berkayak...malam2 kitorang buat aktiviti LDK mengikut group masing2 mulai dari kumpulan 1 hingga 8 da aku yang ke- 6...ni antara LDK yang kami buat---

ni la group members aku yang ohsem! kami menang masa ni...kena buat bulatan dari sekeping kertas yang boleh muatkan kami 9 orang tanpa koyak kertas tu...dan kami kumpulan pertama siap dulu..hurayy! 

ni pulak kitorang kena fikirkan cheers untuk group masing2..


gigih berusaha mengoyakkan kertas tanpa menceraikannya...


yang ni kumpulan paling dashyat! sampai kena panjat2 nak bagi lepas kertas tu tanpa terkoyak..haha..macam2 gaya ada...depa kalah sebab paling last siap...hapir2 dah kena salut lumpoq denagn group aku sebab menang dulu..disebabkan kesian,kami bagi can la..baik kan aku kan *perasan tahap gaban...haha

haih!! maknyah mana pulak ni??? hahaha...ni LDK jugak...sorang wakil group yang dianggap macho kena pi depan..tak pasal2 kena buat gaya mak nyah berjalan...aish!! hahaha

weii! kena sampuk..haha...cheers dorang sampai lompat2 lagi...


yang ni group Zali tengah buat cheers kumpulan depa..siap menyanyi2 riang owhh...ahaha~


dan inilah wajah-wajah pemenang...lihatlah dunia! hahaha...pantang betol,baru sekali ja menang..hu2..terima kasih kepada ahli aku yang duduk dua dari kanan tu...cik Athirah tu la yang punya idea untuk game koyak2 kertas tu...

malam hari ketiga tu kitorang ada malam kebudayaan..taw tak, temanya FAIRYTALE / DONGENG RAKYAT....haaa, aku sebagai AJK Kebudayaan sangat terharu bila ramai yang menyokong tema Fairytale...suke3! kumpulan aku buat cite "Snow White Failed Exam"...asalnya tajuk dia "Snow White dengan 5 Orang Renjong" tapi ditukar bagi sedap sikit..hehe...punya la nervous nak buat persembahan sebab tak prepare sangat pun...last2, buat spontan je la...tak sangka dalam merapu2 tu pun dapat jugak menang tep ketiga u! top 3 u! ingat senang...haaa *sekali lagi syiok tak ketahuan

and for the last day, 4th day- tak banyak aktiviti pun, pagi macam biasa senamrobik, makan, LDK dan Majlis Perasmian Penutupan....majlis penutup ni la yang paling memorable bagi aku sebab 1st time aku jadi MC/ Pengacara Majlis bagi program yang besar camni..nama pun BIG..besar la kan..haha..aku duet dengan sorang classmate aku, namanya Qushayri...dia ni selalu sangat jadi MC...aku yang 1st time ni, cuak, nervous, ketaq lutuit, sakit perut semua cukup...mana taknya, dalam majlis tu ada En Hanafi (boleh tahan garang) dan En Nizam(pun boleh tahan garangnya)...kang silap kena komplen tak pasal2 je kan....tapi Alhamdulillah, suma berjalan lancar...awal2 majlis memang aku tak boleh kawal ketaq aku...kalau ada yang perasan, kertas teks aku shaking gila sebab aku ketaq macam orang parkinson dah...tapi elok je lepas bacaan doa, terus hilang semua shaking....hmmm, betullah kata2 ni " Doa Itu Senjata Orang Mukmin"...kan kan....lega semua jalan dengan baik..kawan pun komen kata ok...phewww! lega~ tapi sayang, takda gambar kenangan jadi MC..takpe la..lain kali kena jadi lagi la nampaknya...hahaha *kemaruk sudah!

selesai je majlis penutup, kami pun berkemas balik...tapi singgah Langkawi dulu...hmm, kalau dah sampi Langkawi, memang tak sah la kala tak borong coklat sampi terkoyak beg kan..hahaha...guess what, aku belanja sampai RM 96.35 untuk coklat sahaja! bayak gile aku beli...haha...ye la, duduk je kat Pelis,,dekat dengan Langkawi tapi bukan pi pun..hu2...so, kesempatan ni la aku guna untuk shopping coklat sampai pokai..haha...antara coklat2 favourite aku Daim, Mars, Bounty, Milkyway, Snickers, Kisses, Hershey, Toblerone, Toggi dan Kinder Bueno...fuiiyooo! cair ai liur meleleh2..haha

ok...tak larat nak taip dah panjang2 gila...layan je lah gambar2 yang ada ni....













sekian saja untuk entry kali ni~
pada sapa2 yang belum lagi pi BIG or berminat nak menyertai kursus perguruan di IPG, aku ucapkan selamat belajar dan berBIG!! semga sukses ye anda2 semua!! :)
 thanks for reading u'ollss...
Assalamualaikum :).

5 comments :

zeki kız said...

BIG SIRI 5 terbaikkk!!!!!!!!

nuruladnin said...

betoii! me like,like,like <3
hehe

Unknown said...

Awak tau x..gambar pulau tuba 3-6mei tu ..hak cipta terpelihara saya..saya snap masa atas boat nak balik jeti.saya baru tau lps kwn bgtau.ade sy ltak dlm fotopages dlu.
U maktab mana ni? Kami berkampung kt situ dlu ms buat PL. Mizkyriehusni@yqhoo.com

nuruladnin said...

kyriehusni, Salam. Ouh, gambar awak. minta maaf ye. saya google image je kluar gmbr tu sbb nak letak gambar pndgn hadapan pulau tu. sbb tu sya tulis di bawah, *gambar diambil dri Pakcik Google. nanti saya credit gambar tu link dgn email awk ye :) Saya dari IPG Perlis =)

Unknown said...

Thank u..
Oh samalah maktab perlis..mesti geng2 encik bad jugak yg bawak ni..pulau tuba mmg best2...
Ms kami g situ dulu kbtln ade tsunami kt vietnam..abis kene ribut juga campsite kitorg