Monday, December 2, 2013

Resipi Cheese Cake

Assalamualaikum. Hello semua. (I tujukan pada yang membaca la. hehe). Sekian lama tak update blog ni. Meh kita meriahkan sikit dengan resipi2 menarik pulak. *erghh, menarik ke?? haha. Jom, saya nak share resipi yang pertama iaitu Cheese Cake yang diambil dari majalah RASA, edisi ke berapa i dunno lah. Tua dah, lupa =P

Akak2, makcik2 kat rumah cuti2 sekolah ni boleh la cuba bagi anak2 ke, adik2, suami2 rasa ye. Jangan pelahap sorang pulak sebab sebelum ni dapat beli 1 slice je kat Secret Recipe. Haaahaa. lol



RESIPI CHEESE CAKE

BAHAN2:

BAHAN A (LAPISAN BAWAH)

120 gm biskut Marie (dihancurkan)

3 sudu mentega

3 sudu gula pasir



BAHAN B (LAPISAN ATAS)

250 ml krim keju

50 ml air susu(campuran susu tepung dan susu UHT)

50 gm mentega

5 gm gula kastor

3 biji kuning telur

5 sudu makan tepung jagung



BAHAN C

40 gm gula kastor

2 biji putih telur

¼ sudu the serbuk krim tartar

*Note: Loyang kek adalah disarankan guna yang macam dalam gambar bawah ni. (sumber dari google)




CARA MEMASAK:

Mula-mula satukan kesemua BAHAN A hingga sebati dan padatkan ke dalam loyang. Bakar selama 10 minit/sehingga masak. Ketepikan.
 
BAHAN B pula, pukul krim keju, gula kastor, mentega, dan tepung jagung hingga kembang. Kemudian masukkan air susu dan kuning telur lalu dipukul sehingga sebati dan berkrim. Macam saya buat, saya masukkan kuning telur satu-satu.

Masukkan pula BAHAN C yang telah dipukul sebati sehingga menjadi gebu dan kental. Maksudnya, sebelum campur dengan sebatian bahan B, pukul dulu bahan C dalam bekas lain. Kemudian, gaul perlahan-lahan sehingga adunan menjadi sebati.


Selepas itu, tuangkan adunan ke dalam loyang biskut Marie yang telah dibakar tadi. Ratakan. Seterusnya, sediakan loyang yang besar sedikit daripada loyang biskut tadi. Masukkan ¼ air ke dalamnya dan letakkan Loyang biskut (kaedah double boiler). 

Bakar pada suhu 160 degree celcius selama 1jam30 minit. Setelah siap dimasak, sejukkan pada suhu bilik dan simpan di dalam peti sejuk. Hiaskan mengikut citarasa dan siap untuk dimakan. 

 SELAMAT MENCUBA! 

Hasilnya ........................................................... TADAA!!
 *abaikan tulisan yg serba buruk tu. hik3

Cheese cake daripada saya sempena Ulangtahun Perkahwinan kedua puluh tiga mak ayah saya. Semoga mak&ayah bahagia dan berkekalan sehingga ke Syurga. Amin

*nanti ada resipi lagi saya update ok =)




No comments :