Thursday, February 13, 2014

Kutuk Guru.. Pernah buat ke??

Assalamualaikum, Salam Sejahtera.

Entry kali ni terasa macam nak cerita pasal guru pulak. Atau lebih spesifiknya, saya nak cerita tentang sikap pelajar terhadap guru sebenarnya. Adakah anda seorang guru? bakal guru? atau pendidik di mana2 pusat pengajian sama ada di universiti, kolej mahupun politeknik?

Baiklah. Mesti semua pernah jadi pelajar kan? Tak pun, korang yang membaca ni pun sebenarnya masih lagi bergelar pelajar macam saya. Saya berani jamin bahawa setiap daripada anda tak terlepas dari mengutuk guru anda. Betul? kan? kan? kan? Ok, kalau tak pernah, VERY GOOD! saya nak tabik pada anda. (ini serius kawan2. hehe). Saya pun, *opsss, hehe. Tapi dah insaf. Minta dijauhkan la sikap tu. *nyahhkau syaitonnn! jgn hasut aku.




Mengapa perkara ni berlaku? Mungkin kita rasa kita hebat. atau mungkin kita rasa kita betul(w'pun sebenarnya tidak). atau mungkin kita tak puas hati kat mana2. Ada seribu macam alasannya.

NAMUN ....  

Guru ni walau macam mana pun dia, baik ke, garang ke, tak hensem ke, tak cantik ke dia tetap guru kita. Macam jugak ibu bapa kita, walau macam mana anda nafikan pun. (ada ke yang nafi mak ayah diorang bukan mak ayah diorang??. macam tajuk sinetron dah rasanya. hehe). Mereka ni lah tok guru kita. Mereka yang beri kita ilmu. Makanya, kita MESTI hormat mereka selagi apa yang mereka ajar kita tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

Mengapa?? Bila anda tanya soalan ini, maka akan keluarlah jawapan sebegini,,,,

"cikgu/pensyarah tu bukannya ingat nama aku pun".
"cikgu/pensyarah ni bukannya pedulikan pasal aku pun".
"cikgu/pensyarah ni bukannya suka aku pun".
"cikgu/pensyarah ni asyik nak marah aku je. Asyik akuuu je!".

Betul tak? kan? kan?

Kawan2, tak baik cakap macam tu. Cuba kita reflek diri kita balik. Muhasabah diri kita balik. Kenapa cikgu tu tak ingat nama aku ye? ouhh, mungkin aku selalu tak datang kelas dia kot. Kenapa cikgu tu tak pedulikan aku ye? ouhh, mungkin aku tak bagi respon dalam kelas dia kot. Atau, mungkin aku sendiri pun tak nak pedulikan dia kot. Kenapa cikgu tu tak suka aku? ouhh, mungkin sebab aku ada buat salah kot. Atau mungkin aku selalu buat perkara yang dia tak suka kot. Kenapa dia asyik marah aku je? ouhh, mungkin sebab aku ada buat salah apa2 kot. Atau mungkin aku tak siapkan kerja dia. Atau,, macam2 lagi sebab yang munasabah.

Kawan2 semua, tak mungkin lah seseorang tu nak marah kita tanpa sebab. Ambil contoh mak ayah kita. Kenapa kadang2 diorang marah kita? Saja suka2 nak marah ke? Tiba takda angin takda ribut, mak anda nak tengking marah2 atau pukul2 anda. Bila ditanya kenapa, mak anda jawab "saja, seronok2." Ehh, tak pernah dibuat orang rasanya. Sama lah juga macam cikgu/pensyarah etc. Kalau diorang marah, kita semak balik apa puncanya.

Kalau saya jawab macam ni depan2 si polan yang dikatakan 'tidak dipedulikan' tu, mesti diorang akan kata "kau tak kena, boleh la cakap macam tu. Kau tak rasa apa yang kami rasa. Kau tak akan faham perasaan kami". Siapa cakap??! Excuse me! Saya nak bagitahu, saya pernah kena marah lebih teruk dari anda. Tapi saya tidak hebohkan seperti anda. Saya diamkan aje sebab tak nak orang tau saya kena marah la. Yela, siapa tak malu kena marah kan.

Saya cakap berdasarkan pengalaman sendiri. Pernah satu ketika dulu saya kena marah dengan cikgu sebab tak buat kerja sekolah, saya juga pernah kena rotan dengan cikgu. Bila dah di sekolah menengah, saya pernah dipandang rendah oleh cikgu sebab tak pandai subjek add maths. Malah pernah dimalukan hadapan rakan2 sekelas apabila cikgu umumkan markah matematik saya pada seluruh kelas dan meraka tahu saya peroleh markah paling rendah.

TAPI, saya tidak menunjukkan protes seperti ponteng kelas guru tersebut atau mencemik muka pada beliau atau buat apa2 sahaja perkara yang boleh menambahkan lagi rasa panas hati cikgu tersebut. Saya reflek diri saya sendiri dan saya sedar bahawa saya yang salah. Saya tak bagi tumpuan sebab tu tak boleh jawab dengan betul. Saya tidak buat latihan yang diberikan. Takkan perkara yang memang salah saya, saya tetap nak benci guru tersebut sebab marah saya? TAK BOLEH LA!. Jadi saya usaha sungguh2 sampai dapat markah yang diinginkan dan cikgu tersebut terus bangga dengan saya. Tak marah2 dah. See..... "You can change people's interpretation towards you only when you yourself realize your mistakes and put on effort to change yourself"

Janganlah kena tegur sikit, dah sentap. "Dahh, aku tak nak masuk kelas dia. Asyik kena marah je". Take things positive. Marah tandanya sayang. Cikgu tu marah kita sebab dia sayang kita. Dia tak nak kita tersasar jauh dari jalan yang sepatutnya.

Contoh paling mudah, saya ambil di persekitaran saya la. Di IPG kami ada macam2 program.  Kuliah Dhuha(tazkirah), perhimpunan pagi(yang sering dikatakan leceh), latihan sukan dan sebagainya. Semua tu perlu kami hadiri kalau tak, akan dikenakan tindakan atau kata lainnya kena marah la. Patut tak anda rasa kami kena marah kalau tak hadirkan diri ke setiap program tu? Anda tahu jawapannya. Kalau pihak IPG atau pensyarah suruh kita pergi disko ke, hadirkan diri ke perhimpunan haram ke, suruh buat tarian bogel di khalayak ke, haaa memang patut la kitorang tak perlu hadir. Apa kehalnya nak buat benda2 yang menambahkan dosa lagi malah merosakkan akhlak kan. Kalau pensyarah marah kita sebab tak hadirkan diri ke program2 macam tu takpelah kita nak counter balik dia. Nak sentap dengan dia atau nak protes dengan pensyarah tersebut.

Faham tak apa yang saya cuba sampaikan ni? The point is, kalau kita pernah kena marah dengan guru/pensyarah kerana kita tak hadir kuliah contohnya(buat benda baik) tak perlu la nak sentap atau benci atau dendam dengan dia sebab itu memang salah kita. 

TETAPI...

Jika guru/pensyarah tersebut marah kita sebab kita tak nak bodek pensyarah untuk dapat markah tinggi contohnya, takpe lah nak rasa hangin ke sebab benda yang disruh tu memang salah.

Faham kan?

Satu lagi perkara, saya nak tanya anda. Apa yang anda dapat bila anda kutuk guru tersebut? Pahala dapat? Ilmu dapat? Berkat dapat? NEVER. Semua pun anda tak dapat. Rugi kan. Sebagai seorang Muslim, berkat adalah perkara utama dalam menuntut ilmu. Tanpa berkat, tak ada maknanya kita duduk sampai 24 jam baca buku sampai terkoyak2 muka surat(hyperbole sikit) tapi dalam masa yang sama, dok mengutuk guru subjek tersebut. Kosong kawan2. Kosong. Sia2 apa yang kita baca tu.

Saya rasa terpanggil untuk menulis tentang perkara ni bukan sebab saya perasan saya bagus. Tapi sebab selalu sangat berlaku masalah sebegini di sekeliling saya. Saya sendiri pun mengalaminya dan kini dalam usaha memperbaiki diri semula. Rasa berdosa sangat. Rasa sombong sangat diri ni nak sombong dengan guru sendiri. Dia guru. Kita siapa? Hebat sangatkah kita sampai nak cakap guru ni salah sebab marah kita? Hebat sangatkah kita sampai tak boleh nak ditegur sikit pun? Nama pun tegur, mestilah untuk kebaikan. 

Konklusinya, cuba kita ubah sikap kita. Apa yang cikgu suka, kita buat. Apa yang cikgu tak suka, kita jangan buat. Jangan jadi orang yang suka protes atau memberontak pada hal yang timbul berpunca dari diri sendiri. Jangan la kita cepat rasa putus asa bila kena marah. Janganlah kita mudah rasa rendah diri. Jangan lah juga anda jadi manusia yang tidak boleh ditegur sikit pun. Kena tinggi suara sikit, sentap, merajuk. Kena berleter sikit benci terus orang tu. Jangan. Anda sendiri yang akan rugi. Mereka tidak. Satu lagi, berkatnya hilang bersama perasaan marah, benci atau dendam anda tu (kalau ada la). Cuba ambil teguran atau kemarahan guru/pensyarah tersebut sebagai satu motivasi bagi kita. Buktikan pada mereka bahawa kita bukanlah seperti apa yang mereka marahkan tu. Boleh?


Jom kawan2. Sama 2 kita perbaiki diri, Ubah sikap dari negatif kepada positif. Perbaikilah secara perlahan2. Saya yakin anda boleh.

p/s: saya sendiri pun kalau buat salah dengan adik beradik, especially dalam kereta bila otw balik kampung, kena berleter la dengan ayah dari Perlis sampai la ke Penang, selalunya. Kalau lebih dashyat, sampai kat kampung saya Taiping tu baru dia habis berleter.  Ini bukan hyperbole, tapi kisah benar. Tapi saya tak benci ayah saya pun, merajuk la sekejap 5 minit. Lepas tu, ok balik. Saya sedar salah saya. Malah, saya bertambah sayang dan berterima kasih pada ayah saya. Saya tau, dia sayang saya, sebab tu dia berleter. Kalau tak kena marah macam tu, mungkin kat IPG ni kena marah dengan pensyarah sikit nak sentap dah. Ayah dah training saya kaw2 punya kat rumah. haha. Amitabh Bachan pun kata, marah tu tanda kasih sayang seseorang tu pada seseorang yang lain. (ce tengok cite khabi khushi khabi gham) =D

Ok, terima kasih sebab luangkan masa untuk membaca bebelan saya ni.Jumpa lagi. Takmau sentap2 ok =D

Assalamualaikum.

 
 

No comments :