Wednesday, March 26, 2014

Bahagia-ku dalam Kongkongan-mu

Assalamualaikum readers....

     Tiba2 terasa macam nak menaip pulak. Saje la warm up sikit sebelum assingments datang. Nanti kan taklah lemah jari jemariku nak menaip 1000 + + perkataan. hehe

     Baiklah. Apa agaknya maksud tajuk entry saya kali ni? *terdengar suara2 sumbang mengatakan "macam bunyik tajuk laju Hapis yang menang AJL hari tu la. haha". Ouhh, tidak. tidak. tidak. Sebenarnya ada kisah di sebalik tajuk ni. 

      Kita semua ada 1 mak kandung dan 1 ayah kandung. Tapi, tidak semua mak ayah didik anak-anak mereka dengan cara yang sama. Ada anak-anak yang bebas sebebasnya, ada pula yang tak boleh kemana-mana, duduk rumah je. Atau senang cakap, jenis yang disebut sebagai kongkong. Anda yang mana? Ye, saya yg kedua tu. Tapi..... BACA DULU >>

     Pernah tak masa sekolah dulu korang sertai rombongan sekolah? Especially lepas habis exam la. Saya tak pernah. Pernah tak korang hang out dengan kawan2 masa zaman sekolah? Tak kisah la sekolah rendah atau menengah. I mean, mcam korang bagitau parents nak keluar dengan BFF korang jap makan2? Saya tak pernah. 

Lagi.... Lagi.... Lagi.....

     Pernah tak korang keluar pergi celebrate birthday BFF korang ke kat restoran? (mak ayah korang hantar la). Saya tak pernah. Pernah tak korang join jamuan berbuka puasa yang dianjurkan korang2 la dengan kawan2 je? Saya tak pernah. SERIOUSLY?!! Eiiii, bosannyaaaa hidup. Tak Tak Tak. 

BACA DULU >>>>

     Begini kisahnya, masa zaman sekolah dari darjah 1-6 sambung pulak dari tingkatan 1-5 memanggg tak pernah ye. Tapi, lepas habis SPM, betul2 lepas habis last paper Kimia kitorang, saya dengan BFF konon2 pergi celebrate la dekat Pizza Hut lepas Maghrib. Sekali tu je la, lepas tu tak pernah dengan keluar malam.


     Kemudian masuk Matrikulasi Arau pun lagi la tak berpeluang. Bermula di IPG Perlis baru saya mula keluar malam. Masa umur saya 19 taw kawan2. Ce kira ce kira berapa tahun kesabaran tu. haha. Kau ade?? haaaa. Pertama, saya join reunion ex-classmate form 5, then jamuan berbuka puasa classmates Tesl A(kawan2 sekelas saya kat IPG ni la). Itupun, jenuh pujuk parents tau, nasib baik sebab ada mentor join sekali. 


     Kali ketiga pulak, i've become a bit naughty. Keluar pergi celebrate birthday kawan saya malam2 kat Kuala Perlis tanpa pengetahuan parents. Masa tu, saya terasa diri ni sangatttt jahat. So, cepat2 saya sms parents cakap tengah celebrate birthday kawan kat KP. Tunggu lagii, parents terus datang ambik bawak balik rumah. Woooo, Kau ade?? haha. Dah la masa keluar tu pakai shawl(sememangnya aku tak pernah pakai), makeup bagai, contact lens siap sampai dah bertukar rupa jadi orang lain. Klasmate aku pun sampai tak kenal aku malam tu. Pastu tiba2 ayah kol bagitau dah on the way ke Kuala Perlis nak bawa aku balik. Perghhh!! kecut perut taw!!

      Masuk je dalam kereta, semua senyap. *tandanya marah la tu*. Saya pula, memang rasa serba salah sangat2 dan terus minta maaf dan janji takkan ulang perkara yang sama lagi. Lepas insiden tu, memang saya tak pernah keluar malam. Tapi pernah jugak la macam keluar petang tapi sampai IPG dah mangrib. Yang tu biasa la tapi tak selalu. Lagi boleh elak, saya cuba untuk elak. Tapi contohnya macam saja2 nak keluar lepas solat maghrib sebab nak pergi makan ke beli barang ke, yang tu tak pernah la lagi. Serikk! *btw, sebagai seorang bergelar wanita, memang tak manis pun dok keluar malam2 camtu jadi kutu rayap kann. hehe. Jangan marah adik maness. Ini hakikat =)


      Namun begitu, kawan2, saya sebenarnya bahagia dididik dengan cara sedemikian. Memang la kadang2 ada juga terlintas di hati ni, "untungla kawan2 yang lain boleh keluar malam2, lepak dengan kawan2." "apalah nasib aku, semua benda tak boleh nak buat." Tapi, bila difikir2kan balik, apa yang mak ayah saya larang tu, bukannya memudaratkan saya pun. Malah, lagi menjaga nama baik adalah kan.. Cuba korang tengok eh, tak boleh keluar malam. Ok, memang wajar pun sebab saya ni perempuan. Tak manis dipandang orang. Tak boleh keluar tengok wayang dengan kawan2 atau tak boleh outing dengan kawan2 sampai ke Alor Setar(paling dekat). Sebab?? Sebab saya perempuan. Secara tak langsung, saya dapat jaga maruah diri serta nama baik sendiri dan keluarga.Tak gitu? =D

     Korang nampak tak?? Ada kebaikan dalam setiap larangan yang diberi oleh kedua ibu bapa saya. Jadi, kenapa saya nak bersedih? nak rasa terkongkong? atau nak mengeluh. Sebab semua tu adalah demi kebaikan saya. Psstt~~ *untung2, saham pun naikk sebab ada kriteria tmbahan iaitu -trpelihara dri gejala soSIAL-*. opsss, hehehe *blush* (ini adalah perasan semata2).. Jadi, kepada gadis2 sunti di luar sana yang masih baru nak meningkat remaja, hormon nak melepak dengan kawan2 tengah bergejolak masa tu, tapi mak ayah asyik tak bagi pergi sana sini macam yang saya alami, jangan lah korang bersugul. Diorang sangat sayangkan anda sebenarnya dan tak mahu anda didedahkan dengan perkara2 yang bakal menjadi permulaan kepada maksiat yang lebih besar. 

    Kawan2 yang mana bebas cara didikan mak ayah tu, bukan lah bermaksud saya nak cakap mak ayah anda tak sayangkan anda. haha. tidak2. *sentap pulak nanti*. Mak ayah mana la yang tak sayangkan anak diorang kan. Mereka sayang sebenarnya, tapi lain orang lainlah cara didikannya. Ada setengah orang sayang anak, mereka beri apa saja yang anak mereka mahu, tapi ada pula jenis yang sayangkan anak dengan cara meletakkan syarat atau limit pada apa yang anak mereka mahu. Depends lah. Asalkan ada batas2 yang ditetapkan berlandaskan syariat Islam, maka betul lah cara didikannya. 

Saya pun tak punya anak lagi, kahwin pun belum, calon pun tak ada lagi, jadi tak beranilah nak komen lebih2 tentang cara mendidik anak2 ni. Saya pun tak tahu teknik apa pula saya nak aplikasi untuk didik anak2 saya nanti. (ok, sudah2 angan2). Apa yang saya nak sampaikan di sini,  saya sangat bersyukur punyai kedua ibu bapa yang sangat prihatin dan sentiasa memantau segala tindakan saya. Kerana saya tahu, mereka mahukan yang terbaik untuk saya. 


 Syukur Alhamdulillah. Terima Kasih kerana sudi singgah dan baca entry saya =)

Assalamualaikum..

No comments :